Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

Φρυγανιά, Ζακυνθινό γλυκό

Δροσερό και γευστικό παραδοσιακό γλυκό Ζακύνθου, με τον δικό μου πάντα τρόπο..
Υλικά για ένα ταψί ή πυρέξ 40Χ30 εκ. περίπου
1 πακέτο φρυγανιές (περίπου 16 φρυγανιές)
2 φάκελλα άνθος αραβοσίτου βανίλια, ή 85 γρμ. (όχι στιγμής)
1200 γρμ. γάλα φρέσκο
100 γρμ. ζάχαρη
500 γρμ. κρέμα γάλακτος 35% λιπαρά
20 γρμ. ζάχαρη άχνη
Σιρόπι βύσσινο
Αμύγδαλο φιλέ καβουρντισμένο, (η χοντροκομμένο)

Για το σιρόπι:

1 1/2 ποτήρια νερό
150 γρμ. ζάχαρη
1 ξυλάκι κανέλας
φλούδα και χυμό από μισό λεμόνι
Εκτέλεση:
  1. Στρώνετε σε ένα πυρέξ τις φρυγανιές και καλύπτετε τυχόν κενά με μικρά κομματάκια
  2. Βράζετε τα υλικά για το σιρόπι για 3 λεπτά και αφήνετε να κρυώσει, χλιαρό.
  3. Περιχύνετε με το σιρόπι τις φρυγανιές.
  4. Φτιάχνετε το άνθος αραβοσίτου με τα 1200 γρμ. γάλα, σύμφωνα με τις οδηγίες.
  5. Αφήνετε λίγο να κρυώσει, και απλώνετε την κρέμα πάνω από τις φρυγανιές. Το βάζετε στο ψυγείο να παγώσει.
  6. Χτυπάτε την κρέμα γάλακτος με την άχνη ζάχαρη σε σαντιγί και την απλώνετε πάνω από την κρέμα.
  7. Το βάζετε ξανά στο ψυγείο να παγώσει, για μισή ώρα περίπου.
  8. Πασπαλίζετε από πάνω το φιλέ αμυγδάλου.
  9. Το κόβετε σε τετράγωνα κομμάτια και το σερβίρετε με λίγο σιρόπι βύσσινο.
Μια μικρή ιστορία για μένα και το γλυκό... Όταν ήμουν 14-15 χρονών περίπου.. γύρω στο 1977 στο σπίτι μιας θείας μου στο χωριό Γαϊτάνι, με την φαντασία μου έφτιαξα αυτό το γλυκό, χωρίς να το έχω δει ποτέ, χωρίς να το έχω διαβάσει πουθενά, χωρίς να μου το έχει πει κανένας... Ακριβώς η ίδια συνταγή... Και μετά από πολλά χρόνια μαθαίνω ότι το γλυκό αυτό σερβίρεται στην Ζάκυνθο σαν τοπικό γλυκό...Τώρα ειλικρινά, δεν ξέρω αν αυτό το γλυκό είναι αυτό που ξεκίνησε από μένα, (διότι άφησα την συνταγή στην θεία μου, και δόθηκε από χέρι σε χέρι, σε συγγενείς και φίλους...) η υπήρχε και δεν το ήξερα, και την έφτιαξα εγώ τυχαία; 
Ποτέ δεν ασχολήθηκα να μάθω, και παραμένω πάντα με την απορία...



3 σχόλια:

  1. Αγαπητέ Πάνο, σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα να σου χαλάσω τη γλυκιά επιθυμία, ότι ενδεχομένος δηλαδή να έχεις την πατρότητα αυτής της συνταγής. Μόνο και μόνο για να σου λύσω εν μέρει την απορία που εκφράζεις, η συνταγή αυτή με τον τίτλο "φρυγανιά" υπάρχει στο παλιό τετράδιο συνταγών της μητέρας μου και χρονολογείται από τις αρχές της δεκαετίας το '60. Ως πηγή της συνταγής αναφέρει το ονοματεπώνυμο μιας φίλης της. Ωστόσο, η μητέρα μου δεν είχε καμία σχέση με τη Ζάκυνθο, δεν γνωρίζω όμως αν είχε η εν λόγω φίλη της. Συνεπώς η συνταγή κυκλοφορούσε πολύ πριν από το 1977. Είναι όμως αξιοθαύμαστο και μπράβο σου που σε τόσο μικρή ηλικία δημιούργησες την ίδια συνταγή που πιθανόν κάποιος επαγγελματίας ζαχαροπλάστης είχε εμπνευστεί πολύ πριν από σένα!!
    Φιλικά
    Παναγιώτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλυκιά μου Παναγιώτα δεν μου χαλάς καμιά γλυκιά επιθυμία, ούτε κατοχύρωσα την πατρότητα της συνταγής αυτής. Απλά ανάφερα την απορία μου, που πάντα θα υπάρχει. Τουλάχιστον ξέρω ότι η συνταγή αυτή είναι σύγουρα αυθεντική Ζακυνθινή.

      Υ.Γ.
      Δεν εμπνέονται μόνο επαγγελματίες ζαχαροπλάστες συνταγές.
      Πολλές καλές συνταγές έχουν εμπνευστεί από απλούς ερασιτέχνες ζαχαροπλάστες,που χάνονται στο χρόνο, δυστιχώς...και έχουν παρουσιαστεί μετά από επαγγελματίες.

      Διαγραφή
  2. ...ουπς! Φυσικά το επίρρημα είναι ενδεχομένως!! Εγραφα βιαστικά και δεν το πρόσεξα!

    Παναγιώτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Print this page

Print Friendly and PDF